Proiect Erasmus ”Îmbunătățirea culturii școlare prin acces la informații de ultimă oră”
”Îmbunătățirea culturii școlare în cadrul comunității colegiului pe baza schimbării practicilor și mentalităților existente, în legătură cu creșterea calității accesului la informații de ultimă oră și la servicii de consiliere educațională”, cod 2024-1-RO01-KA121-SCH-000211169 (cu mobilități prevăzute pentru elevi și adulți – de tip curs și job shadowing).
Perioada de implementare:
An școlar 2024-2025
Nevoia care a generat acest proiect:
Proiectul este în legătură cu nevoia de a îmbunătăți conectivitatea persoanelor angajate, pe de o parte, dar și a elevilor si părinților pe de altă parte, cu scopul de a spori calitatea educației globale ofertate de colegiu, cât și de a crește dimensiunea sa internațională, prin activități care se vor derula majoritar în noul Centru de Documentare Informare a Colegiului Național PETRU RARES Suceava.
Această nevoie este în legatură cu cel de-al doilea obiectiv al acreditării Erasmus a colegiului, care se referă la dezvoltarea de competențe info documentare reale, atât la profesori, cât și la elevi, la dobândirea de abilități de consiliere (profesori pentru elevi și chiar elevi pentru elevi) prin oglindire în maniera în care se realizează acest lucru în alte sisteme de învățământ sau s-a realizat de-a lungul timpului (pe vremea părinților și chiar a bunicilor). Cel de-al doilea obiectiv vizează, de asemenea, învățarea și realizarea efectivă de proiecte educative de grup, prin implicarea a mai multor profesori, de diferite discipline, în vederea susținerii învățării pluri si interdisciplinare.
Limbile de comunicare în cadrul proiectului:
Limba de comunicare majoritară a fost limba franceză, dublată de limbile engleză, spaniolă și corsicană.
Activitățile de mobilitate ale proiectului:
Mobilități ale profesorilor
a). participarea unui număr de cinci profesori la cursuri pentru dobândirea de competențe de consiliere reală a elevilor în domeniul info-documentar. La întoarcere, aceștia au dezvoltat tehnici inovative de documentare, pe care le-au utilizat în cadrul noului Centru de Documentare și Informare al colegiului. Structura gazdă a CAVILAM Vichy din Franța.
b). participarea unui număr de șapte profesori la activități de job shadowing. La întoarcere, ei au fost responsabili cu producerea de materiale suport pentru organizarea de activități bazate pe proiect și pentru organizarea de activități de consiliere educațională. Structurile gazdă au fost două școli din Franța (Liceul Laetitia Bonaparte, Ajaccio, Corsica, Franța) și Spania (Institutul Can Puig, din orașul San Pere de Ribes, Spania)
Mobilități ale elevilor
a). participarea unui număr de 12 elevi însoțiți de 2 profesori la o mobilitate de grup în cadrul Institutului Can Puig, din orașul San Pere de Ribes, Spania.
Câteva repere ale mobilității de învățare a elevilor sunt următoarele:
La sosirea în liceul partener Institutul Can Puig din Sant Pere de Ribes, Spania, elevii și profesorii români au fost primiți de doamna profesoară Laia Monteagudo, care a realizat un tur al școlii. Participanții la mobilitate au avut astfel ocazia să observe cum este structurată baza materială a școlii și cum sunt organizate cursurile. Elevii și profesorii însoțitori au făcut cunoștință cu profesorii școlii. A fost discutată o viitoare colaborare între cele două școli.
Tot în prima zi au fost organizate ateliere de tip Teatru Forum care i-au ajutat pe elevi să conștientizeze provocările legate de comunicarea dintre diferite generații. Prin improvizație teatrală, elevii au conștientizat ce schimbări sunt necesare și ce măsuri ar putea fi luate de către societate în general și de către fiecare cetățean în parte, pentru a stabili conexiuni autentice cu persoanele vârstnice.
În ziua a doua, elevii au participat la un atelier de dans cu persoane vârstnice de la Casa dels Avis. Ei au învățat astfel despre valoarea implicării în activități alături de persoanele care au dobândit o semnificativă experiență de viață. Elevii au conștientizat faptul că suportul emoțional oferit persoanelor vârstnice este esențial.
În ziua a treia, elevii au pregătit micul dejun alături de persoanele vârstnice de la Casa dels Avis. Au reflectat asupra legăturilor emoționale dintre diferite generații și asupra modalităților practice de susținere reciprocă.
În ziua următoare, elevii au vizitat Barcelona, în special Universitatea și expoziția CCCB Amazonies. Cu acest prilej elevii și profesorii însoțitori au descoperit și discutat idei importante referitoare la valorizarea tradițiilor care trebuie transmise din generație în generație pentru asigurarea bunăstării tuturor și evitarea conflictelor.
În ultima zi, elevii au creat postere colaborative, au realizat prezentări care să încurajeze aprofundarea informațiilor transmise prin experiențele din cursul săptămânii. Au fost formulate soluții pentru diferitele probleme analizate anterior. Elevii Colegiului Național PETRU RAREȘ din Suceava au prezentat România, Suceava și școala lor. Au răspuns întrebărilor elevilor și profesorilor din Spania, analizând diferențe și asemănări între cele două culture școlare.
Elevii români au avut șansa să participe la activități în cadrul cărora a fost folosită tehnologia, lecții centrate pe elev, care favorizează interacțiunea cu ajutorul instrumentelor IT. Lecțiile la care au participat elevii au fost din următoarele domenii: matematică, biologie, geografie, limbă și comunicare în engleză, educație antreprenorială și educație pentru sănătate. Elevii și profesorii participanți s-au bucurat să învețe despre istoria orașului Sant Pere de Ribes, să consolideze informații referitoare la artă, mentalități, ecologie. Pe parcursul tuturor acestor activități elevii români și-au îmbunătățit abilitățile de comunicare în limbile engleză și spaniolă.
Această mobilitate a îmbogățit semnificativ experiența elevilor și profesorilor participanți, încurajându-i să transmită și colegilor lor entuziasmul și dorința de a se implica mai mult pentru îmbunătățirea comunicării dintre generații, respectiv dintre diferite culturi. Profesorii însoțitori ai elevilor români în mobilitate au fost: Ana Maria Fomin și Cristian Sălăgean.
Diseminarea mobilității elevilor derulate în cadrul proiectului ERASMUS acreditare se poate vizualiza la acest link.
În iunie 2025 elevii corespondenți au fost prezenți în Colegiul Național PETRU RAREȘ pentru o mobilitate de o săptămână, care a aprofundat aceeași temă ”Învățarea intergenerațională”, abordată din perspectiva românească.
Tipul de parteneriate dezvoltate în cadrul implementării proiectului
Din punct de vedere colaborativ, partenerii internaționali au fost deosebiți. Cu Institutul Can Puig, din orașul San Pere de Ribes, Spania, Colegiul Național PETRU RAREȘ Suceava a mai implementat proiecte (Erasmus parteneriat de scara mică) și a apreciat modul calitativ în care el concepe educația tinerilor prin intermediul proiectelor și a strategiilor incluzive pe care le practică. Institutul Can Puig a fost organizație de trimitere pentru un număr egal de elevi cu numărul de elevi români care s-a deplasat în Spania. Astfel, elevii au devenit corespondenți perfecți (selecția s-a făcut pe un anumit nivel de vârstă și separat pentru fete si pentru băieți).
Liceul Laetitia Bonaparte, Ajaccio, Corsica, Franța este nouă din punct de vedere partenerial, dar înainte de a realiza mobilitatea de jobshadowing adulți, Colegiul Național PETRU RAREȘ a fost gazda unei mobilități tot de tip jobshadowing, pentru patru profesori francezi. Acesta a fost un prilej foarte bun de schimb de experiență și de pregătire a mobilității române în Franta. S-au realizat parități perfecte pentru patru discipline școlare (știinte, prihologie/sociologie, istorie/geografie si limba engleză), de acestea ținându-se cont în momentul selecției profesorilor români.
Rezultate după finalizarea proiectului:
În cadrul Centru de Documentare Informare (CDI), colegiul a oferit următoarele servicii:
- Dezvoltarea culturii infodocumentare și a abilităților de cercetare a elevilor, facilitând în acest sens accesul la informație la nivel internațional, selectând și transferând informații în contexte noi, utilizând o diversitate de documente în format letric și digital, similară celei din alte centre de informare documentare din Europa. Acest rezultat a fost atins prin derularea unei multitudini de proiecte educative, curriculare și extracurriculare, care s-au derulat în Centrul de Documentare Informare a colegiului, în a doua parte a anului școlar 2024-2025.
- Oferire de servicii de consiliere educațională cu scopul dezvoltării competențelor de reziliență a elevilor, respectiv a competențelor de identificare a domeniilor de studiu ce se potrivesc cel mai bine profilului lor, la integrarea lor pe piața educațională națională și europeană.
Toate proiectele educative, cât și secvențele de consiliere s-au derulat în Centrul de Documentare Informare a colegiului, dat în folosință în anul 2021. Plusvaloarea dobândită prin participarea la cursuri pentru adulți, activități de jobshadoving și învățare inter generațională (pentru elevi) va fi utilizată pentru transformarea Centrului de Documentare Informare a colegiului într-o zona activă, care sa fie mult mai mult decât o biblioteca tradițională. Activitatea de documentare informare s-a ridicat la un nivel superior (prin resurse si tehnici noi, îmbinate, menite sa conducă prin utilizare, la stimularea creativității elevilor) ea fiind dublată de activități de consiliere. Astfel, toate acestea contribuie deja la creșterea calității globale oferite de colegiu elevilor săi.
Activități de diseminare ale proiectului:
Diseminarile realizate intern au fost de tipul prezentarilor ppt în catedre, a discuțiilor între profesorii de aceeasi disciplină, o prezentare generalizată (cu includerea rezultatelor) în consiliul profesoral realizată în comun de către toti cei 12 profesori benefiari ai formării, al conceperii și redactarii de materiale didactice pentru colegii de catedră.
Diseminarile realizate extern au fost de două categorii. Prima a fost de tip prezentare (de regulă pe suport digital) a plusvalorii posibil a fi obținută in activitatea educativă ca urmare a aplicării anumitor metode de lucru exersate în mobilitate, sau a sporirii atractivității anumitor secvențe educative folosind surse informative inedite. Acestea s-au realizat în cadrul cercurilor pe discipline / arii curriculare, sau a consfătuirilor. Un exemplu este prezentarea realizată de către participanții la mobilitatea de jobshadowing din Corsica în cadrul Cercului Pedagogic al Consilierilor Școlari, Voroneț, cu tema: Rolul Trăsăturilor de Personalitate in Orientarea in Carieră la preadolescenți și adolescenți, în data de 12. 06.2025.
A doua categorie este reprezentată de către tipărirea în diferite reviste de specialitate (cu rol didactic) a unor articole sau prezentarea lor publică în cadrul unor conferinte. Câteva dintre acestea sunt:
- articol cu 3 autori: Norocel A s.a. ”Mobilitățile de tip Job Shadowing (Erasmus+) – o etapă importantă şi de impact în formarea continuă a cadrelor didactice” publicat pe platforma educațională https://libracenter.ro/librarie-red/
- plan de lecție Norocel A.”Hobies” redactat pentru clasa a 10-a, https://libracenter.ro/librarie-red/
- articol ”Enriching Horizons -The Transformative Power of Job Shadowing in a French School” (Colacel Georgeta) prezentat la Simpozionul „Inovație în educație – strategii și resurse pedagogice” din 23.07.2025 si publicat pe platforma educaționala proprie, în Vivid Edu Nr. 22, ISSN 2821-8124 ISSN – L 2821-8124, disponibil pe
https://vivid-edu.ro/wp-content/uploads/2025/07/Revista-simpozion-Vivid-Education-iul-2025.pdf, pp.181-183; - articol Colăcel Georgeta „Inovație pedagogică și conștientizare culturală: Beneficiile unui program de job shadowing în Corsica” Colăcel Georgeta în revista „PROVOCĂRI ȘI SOLUȚII ÎN EDUCAȚIE”, cu ISSN 2972 – 2012, ISSN-L 2972 – 2012, în cadrul Simpozionului Educațional Internațional“.
- articol diseminare: Colăcel Georgeta, „Dimensiunea culturală în predarea limbii engleze-Lecții din experiența de job shadowing în Franța”, prezentat în Simpozionul “Convergențe Didactice: Transformare și Viziune pentru Viitor” și inclus în revista cu ISSN 2971-8619/ ISSN-L 2971-8619.
În ceea ce privește dimensiunea informativă a mobilităților, s-au realizat prezentări generale cu prilejul sedințelor cu părinții, a întrunirilor parteneriale cu alte școli, sau cu prilejul diferitelor evenimente (exp vizita ambasadorului Frantei în colegiu, la care au fost prezenți reprezentanții lumii francofone locale). Cu rol diseminativ, dar și de exploatare a rezultatelor, au fost multe dintre activitățile organizate în cadrul săptămânii Școala Verde (de exemplu carnavalul prezentat la adresa https://www.facebook.com/share/p/1DrXm9caZg/), activitățile din cadrul CDI (de exemplu proiectul interdisciplinar de tip concurs ”Culoare, cultură și cuvinte” raportat și în cadrul rețelei școlilor Unesco din România).
Diseminarea activităților realizate de către elevii participanți în fața colegilor lor se poate vizualiza la acest link.
Diseminarea mobilității elevilor derulate în cadrul proiectului ERASMUS acreditare se poate vizualiza la acest link.






