Erasmus acreditare C1

Fotografii din proiect ERASMUS+ de mobilitate a profesorilor în domeniul IT, la Colegiul Național ”Petru Rareș” din Suceava

Date de identificare ale proiectului

În cadrul acreditării Erasmus + a Colegiului Național ”Petru Rareș” în domeniul educației școlare, se derulează în perioada 2022-2023 proiectul „Îmbunătățirea conectivității digitale a colegiului, în cadrul comunității școlare și în comunitatea extinsă, stimulând dezvoltarea abilităților de gândire critică, colaborarea si creativitatea profesorilor”, cod 2022-1-RO01-KA121-SCH-000064096.

Scopul proiectului și modul ales de atingere a scopului

Proiectul fost conceput pentru a facilita participarea la cursuri în domeniul IT a unui număr de 25 de profesori, de diferite discipline și care lucrează pe diferite niveluri (gimnaziu și liceu). Nevoia din care a izvorât acest proiect este cea a dezvoltării de competențe înalte în rândul cadrelor didactice ale colegiului, pentru a putea susține demersuri educaționale on line sau cu elemente digitale inserate în structura clasică. A fost evaluat nivelul existent deținut de către profesori (dezvoltat în mod intens în perioada pandemică) și nivelul de competență dorit, iar pentru a diminua acest ecart, au fost alese cu grijă mai multe cursuri, în urma studierii pieței europene de formare. Dintre acestea, cursurile selectate au fost cele care au inclus în curriculă itemi legați de pedagogia unui demers educațional digital, de metodele de a ține atenți și interesați elevii într-o lecție digitală pentru o perioadă îndelungată de timp și care să aibă o structură ce să poată fi variată în funcție de nivelul de cunoștințe, de interes și de posibilitățile individuale de progres. De asemenea, cursurile de formare selectate au avut o secțiune importantă dedicată etapelor de evaluare on line, utile a fi utilizate în cadrul lecțiilor on line sau clasice. Nu a fost neglijată nici nevoia de învăța metode de interacțiune on line dintre cele mai dinamice și atractive, uneori chiar jucăușe, pentru că atractivitatea și dinamismul sunt caracteristici esențiale ale lecțiilor digitale. Au fost utilizate diferite instrumente IT, care să poată fi utilizate pe diferite suporturi hard: PC, tabletă, telefon, astfel încât, la întoarcere profesorii să poată utiliza toate aceste dispozitive.

Cursurile de formare selectate sunt: 

  1. „Make technology your friend!”, ICT – Information and communication technologies, Pedagogy and didactics, Using ICT to engage students in the modern classroom, aparținând EDU2GROW, cu sediul în Portugalia
  2. ”ICT in Education”, aparținând ICT International Training Center, cu sediul în Cehia

Perioadele de desfășurare ale cursurilor sunt următoarele:

  1. Grupa I: 7.04-13.04.2023
  2. Grupa II: 19.06-24.06. 2023
  3. Grupa III: 7.2023 – 28.7.2023

Indicatorii proiectului sunt:

  1. Numărul de mobilități realizate (25) 
  2. Numărul de produse finale concepute de către profesori în timpul cursului și la întoarcere (o platformă cu 480 de lecții digitale originale în cadrul diferitelor discipline, pe diferite niveluri de dificultate).
  3. Numărul de diseminări individuale și ale echipei de implementare.

 Formele de certificare ale participării la cursurile de formare și ale competențelor dobândite sunt următoarele:

  1. Certificat de participare
  2. Certificat Europass

Impactul direct al proiectului este în legătură cu următoarele repere:

  1. Dezvoltarea competențelor profesorilor participanți la cursurile de formare în domeniul conceperii și derulării de lecții digitale în disciplina pe care o predau
  2. Realizarea unei imersiuni culturale cu ocazia participării la activități conexe în timpul mobilităților (exp. spectacole, vizite la muzee, excursii locale)
  3. Dezvoltarea gândirii critice, a formelor de manifestare a colaborării profesionale și a creativității profesorilor prin intermediul tuturor etapelor de proiect (inclusiv prin cele derulate după întoarcerea de la cursurile de formare)
  4. Întărirea cetățeniei europene prin dezoltarea sentimentului apartenenței la Uniunea Europeană și a respectului și interesului pentru politicile și programele sale.

Impactul indirect al proiectului include:

  1. Dezvoltarea de competențe conexe la profesorii participanți la curs (învățarea abordărilor interdisciplinare, crearea în timpul cursului a unor materiale care pot fi utilizate ulterior, creșterea încrederii în potențialul domeniului IT de a fi folosit în educație și în colaborarea profesională, în special în ceea ce privește promovarea accesului universal la educație, sprijinirea diversității sociale și culturale etc.)
  2. Dezvoltarea de competențe în domeniul IT a unui număr mult mai mare de profesori comparativ cu cei participanți direct la curs, din colegiu dar și din cadrul comunității educative sucevene, prin procesul de diseminare (formele de diseminare fiind dintre cele mai variate și atractive: articole publicate pe platforme educaționale, prezentări la cercurile pe discipline și la consfătuirile anuale, platformă educațională cu lecții cu acces liber)
  3. Creșterea atractivității colegiului pentru viitorii săi elevi și pentru părinții acestora ca urmare a sporirii diversificării demersului didactic derulat de către un număr mare de profesori și ca urmare a faptului că platforma cu lecii on line va putea fi accesată și de către elevii care, de exemplu, au absentat la lecții.

 

În cadrul proiectului s-au realizat două mobilități elevi, derulate astfel :

  • 6 elevi și doi profesori au realizat mobilitatea la Troyes, Franța (Colegiul Marie Curie), în perioada 13.05-18.05.2024
  • 4 elevi și un profesor au realizat mobilitatea la Zagreb, Croația (Technical School Zagreb), în perioada 7.05 -12.05. 2024

Programele mobilităților au fost deosebit de variate, ele incluzând activități aflate în corespondență cu obiectivul proiectului și cu obiectivele orizontale ale programului Erasmus+. Elevii au participat la workshopuri, au mers la ore alături de corespondenții lor, unde au apreciat în mod deosebit modul de integrare a tehnologiei în programul educațional, au realizat vizite de documentare și vizite culturale.

Școlile alese pentru a fi gazdă au fost scoli pilot, care implementează pedagogia IT de multă vreme, într-un mod creator. Alegerea acestora și negocierea programului mobilităților a fost un proces derulat cu minuțiozitate. Astfel Colegiul ”Marie Curie” din Troyes, Franta, este bază de practică pedagogică a Universității Tehnice din Reims, în care studenții învață și exersează metode moderne de predare învațare, bazate pe tehnologia informatiei și acest lucru s-a reflectat în calitatea activităților de proiect derulate de către elevii români. Iar Scoala Tehnică din Zagreb, Croația, are multiple colaborări cu Universitatea din Zagreb, Facultatea de Inginerie Mecanică și Arhitectură Navală și împreună organizează concursuri și conferințe (exp INOVA YOUTH) care abordează problematica dezvoltării prin practică a abilităților creative ale profesorilor și elevilor de abordare a curriculumului formal si nonformal.

In felul acesta elevii care au participanti la mobilitati s-au conectat la structuri educative moderne, inovatoare la nivel european. Etapele de diseminare au reflectat aceste lucruri.

 

Concluzie

Este de așteptat ca, începând cu perioada de sustenabilitate a proiectului, să se poată măsura o creștere a calității globale oferite de colegiu beneficiarilor săi direcți, prin creșterea atractivității lecțiilor derulate și a accesibilității la acestea, respectiv prin creșterea conectivității tuturor partenerilor educaționali.