Erasmus acreditare C3

Proiectul Îmbunătățirea nivelului de percepție și acțiune al elevilor și al profesorilor în legătură cu necesitatea realizării unei eficiente educații pentru dezvoltare sustenabilă.
2025-1-RO01-KA121-SCH-000308907

 

Participarea la cursul
Smart Systems for Ambient Assisted Living – Healthcare and Environment
(Lisabona, Portugalia, 23-28 iunie 2025)

Cinci profesori ai Colegiului Național ”Petru Rareș” Suceava, care predau disciplinele: fizică, biologie și informatică au participat la cursul Sisteme inteligente pentru viața asistată ambiental – îngrijirea sănătății și a mediului, organizat de Institutul Universitar din Lisabona (ISCTE).

Obiectivul principal al cursului a fost: ”Transferul de cunoștințe și exersarea de competențe în domeniul tehnologiilor utilizate în dezvoltarea sistemelor inteligente asociate cu digitalizarea societății și cu predarea științelor pornind de la acestea”.

Activitatea formativă s-a derulat în cadrul a două module.

Primul a fost modulul teoretic, cu formatori profesori de la Universitatea gazda (ISCTE, Lisabona, Portugalia) și de la universități partenere (din Kazahstan, Spania, Germania, Italia, Romania). Toate workshop urile au inclus prezentarea unor proiecte de cercetare, de interes practic și de noutate în domeniile: Ambient Assisting Living (AAL) și Environment Monitoring. Câteva exemple, pe marginea cărora s-au realizat discuții cu rol de integrare a cunoștințelor și de analiză a aplicabilității soluțiilor prezentate sunt: Case inteligente monitorizate IoT, E-textile și senzori SMART ce pot fi atașați îmbrăcămintei, Tehnica XOG pentru persoane cu dizabilități, Machine Learning pentru îngrijire medicală și tratament personalizat, Soluții de terapie bazate pe realitate extinsa, Monitorizarea stasului pentru persoane care lucrează in IT, Dispozitive medicale pentru AAL, etc.

Cel de-al doilea modul a fost unul practic, el derulându-se în localitatea de munte Penha Garcia, departe de surse de poluare, tot din Portugalia. Organizatorii cursului au deplasat echipamente cu care au prelevat mostre de aer, sol, apa și au făcut analize, cumpărând rezultatele cu cele din Lisabona. S-au purtat discuții asupra relevantei parametrilor măsurați și a posibilității de dezvoltare a noi echipamente de monitorizare. Au fost abordate topice din domeniile Ecologiei acustice, Termografiei aplicate, Imaginilor la distanta, Spectroscopie NIR.

Participarea la curs a fost o experiență pozitivă din multe puncte de vedere. Referitor la formarea profesională, ea a fost un mare plus, întrucât au fost acumulate cunoștințe și au fost dezvoltate abilități utile în predarea fizicii, biologiei etc, a științelor în general, în conceperea și derularea de demersuri educative integratoare de tip STEM, lucru care este de mare actualitate, cerut de modificările de pe piața muncii și de modul în care sunt organizate în prezent studiile universitare. Aceste modificări impun transformări în domeniul didacticii și pedagogiei, care au un ritm mai scăzut în raport cu înseși modificările. Prin faptul ca formatorii au fost profesori universitari și că locația cursului a fost o universitate, s-a realizat o conectare a mediilor preuniversitar și universitar, în următoarele direcții: a fost relevat nivelul de competente pe care trebuie să-l aibă un elev pentru a deveni student la o universitate tehnică, s-a luat contact cu diferite moduri în care se realizează, raportează și prezintă o cercetare universitara reală și cu modul de abordare a priorităților europene etc. De asemenea, au fost dezvoltate competențe în domeniul informatic și al utilizării informaticii in diferite alte domenii, lucru care de obicei se prezintă intrinsec (fără prezentarea didactică a pașilor de urmat).

Evaluarea s-a realizat prin cuantificarea progresului cursanților din punctul de vedere al cunoștințelor, abilitaților de manevrare a aparatelor, dar și a atitudinilor față de prezervarea mediului și a sprijinirii persoanelor vulnerabile. S-a realizat certificarea învățării prin două documente, dintre care unul de tip universitar, cu specificarea numărului de ECTS obținute.

Competențele dezvoltate prin parcurgerea cursului sunt diverse și de diferite facturi. In format Europass, competențele dezvoltate prin participarea la programul cursului și la activitățile practice de detecție și instrumentație (monitorizarea stării sănătății umane, evaluarea calității mediului, aplicarea pe scenarii AAL) și tehnologii emergente (realitate virtuală – VR și realitate extinsă – XR, inteligență artificială – soluții IA pentru AAL), sunt următoarele:

  • Competențe științifice și pedagogice:
    • dezvoltarea abilităților de integrare a tehnologiei în crearea de noi materiale didactice utile în predarea următoarelor discipline: fizică, biologie, informatică
    • cunoașterea modului în care se desfășoară cercetarea universitară în domeniul monitorizării sănătății umane și a mediului și identificarea posibilităților de adaptare la nivel preuniversitar
    • dezvoltarea abilităților de învățare și predare în structura STEM
  • Competențe lingvistice
    • competențe orale, de citire și de scriere în limba engleză
  • Competențe informatice
    • utilizarea senzorilor inteligenți, instrumentelor și măsurătorilor, tehnologiilor IoT pentru monitorizarea calității mediului înconjurător și a sănătății locuinței
    • cunoștințe și abilități practice de utilizare a tehnologiilor hardware și software asociate cu sistemele inteligente pentru asistență la viață ambientală (AAL)
  • Abilități organizatorice
    • gestionarea resurselor individuale
    • cooborarea activităților individuale cu cele ale grupului
    • organizarea unor demersuri educative, pornind de la observarea naturii înconjurătoare și de la nevoile oamenilor in ceea ce privește monitorizarea sănătății și securitatea locuinței
  • Abilități de comunicare
    •  dobândirea unui limbaj specializat în domeniul sistemelor inteligente de îngrijire asistata și de mediu
  • Alte abilități
    • integrarea în AAL a unei viziuni interdisciplinare provenite din psihologie și arhitectură

Dimensiunea culturală a mobilității a fost una importantă. Ea a inclus interacțiunea multi lingvistică, interferarea diferitelor modalități de manifestare și comunicare care s-a realizat în grupul formabililor. Acesta a inclus persoane de diferite vârste (studenți masteranzi și doctoranzi, profesori de nivel preuniversitar) din Romania (din mai multe unități de trimitere), Portugalia și Kazahstan. De asemenea, dimensiunea culturală a mobilității fost întregită și de ceea ce orașul Lisabona a oferit din punctul de vedere al arhitecturii, al vestigiilor trecutului, al spectacolelor interioare și stradale, al gastronomiei etc. La Penha Garcia masa a fost preparată de o familie de ucraineni, refugiați de război, în apropierea monumentului local al Transfugilor, acest lucru contribuind la întărirea atașamentului pentru valorile europene.

 

fotografie grup de persoane in aer liber

fotografie grup de persoane in interior

 

Sesiunea de diseminare a mobilității din cadrul Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava a avut loc în data de 20.10.2025. Adresabilitatea a fost către profesorii și personalul didactic ai colegiului. Pentru mai multe informații dați click aici.