În vederea bunei organizări a examenelor naţionale în anul şcolar 2012/2013, Inspectoratul Şcolar al Judeţului Suceava a decis aplicarea unor măsuri care să vină în sprijinul pregătirii şi gestionării eficiente a Evaluării naţionale şi a Bacalureatului 2013.
Cu scopul unei evaluări iniţiale care să permită aplicarea de măsuri remediale în şcoli, Inspectoratul Şcolar va organiza simulări ale probelor de examen în toate unităţile de stat şi particulare din judeţ cu clase terminale gimnaziale şi liceale.
1. Graficul simulărilor:
- Evaluarea naţională :
- perioada 11-15 martie 2013; luni, 11 martie 2013 – proba la limba şi
- literatura română şi joi, 14 martie 2013 – proba la matematică ;
- Bacalaureat:
I. perioada 18 – 22 februarie 2013; luni, 18 februarie 2013 – proba la limba şi literatura română, miercuri, 20 februarie 2013 – proba la matematică/istorie şi vineri, 22 februarie 2013 – proba la alegere din disciplinele conforme specializării urmate de candidaţi.
II. perioada 13 – 17 mai 2013; luni, 13 mai 2013 – proba la limba şi literatura română, miercuri, 15 mai 2013 – proba la matematică/istorie şi vineri, 17 mai 2013 – proba la alegere din disciplinele conforme specializării urmate de candidaţi.
2. Organizarea şi desfăşurarea simulărilor examenelor naţionale:
a. Simulările organizate în zilele sus-menţionate se vor desfăşura conform prevederilor privind organizarea probelor de examen din metodologiile specifice Evaluării naţionale şi Bacalaureatului, precum şi procedurilor C.N.E.E. elaborate în anul şcolar precedent. Astfel, probele de simulare vor începe la ora 9,00 a fiecărei zile programate, având durata de 2 ore pentru evaluarea naţională şi 3 ore pentru bacalaureat.
b. Probele de simulare la Bacalaureat pentru limba şi literatura română şi matematică/ istorie vor fi susţinute de către toţi elevii claselor terminale, în fiecare din cele două etape. Pentru disciplina la alegere, elevii au posibilitatea de a solicita fie susţinerea probei, la disciplina aleasă numai în una din sesiunile de simulare programate fie în ambele, cu posibilitatea de a schimba disciplina de examen în a doua sesiune, în cazul modificării opţiunii personale iniţiale.
c. Probele de simulare pentru Evaluarea naţională vor fi susţinute de către toţi elevii claselor a VIII-a.
d. Subiectele, elaborate de către consiliile consultative/grupurile de lucru pe discipline desemnate la nivel de I.S.J., vor respecta formatul şi structura subiectelor utilizate la examene şi vor fi elaborate în acord cu limita de materie ce trebuie parcursă la clase, până la data susţinerii simulărilor.
e. Subiectele, în arhive parolate, vor fi preluate de pe serverul FTP al ISJ Suceava, după o procedură ce va fi comunicată ulterior, cu respectarea etapelor şi intervalelor orare prevăzute la acest capitol în metodologiile de examen.
f. Pentru buna desfăşurare a transmiterii parolelor şi a preluării subiectelor, vă rugăm ca, până la data de 21 ianuarie a.c, să completaţi în fişierul ataşat numărul de telefon mobil funcţional şi adresa de mail a directorului sau directorului adjunct al unităţii şcolare responsabil de organizarea simulărilor. Pentru a putea descărca şi dezarhiva subiectele transmise de către I.S.J. Suceava, directorii unităţilor şcolare vor desemna o persoană autorizată care să aibă acces la serverul FTP.
g. Subiectele descărcate, vor fi printate şi multiplicate în număr egal cu numărul elevilor participanţi la simulare. Subiectele vor fi transmise în clase până la data începerii probei.
h. La încheierea fiecărei probe scrise, pe serverul FTP al I.S.J. Suceava vor fi postate baremele subiectelor din ziua curentă.
i. Supravegherea elevilor în timpul elaborării lucrării scrise va fi asigurată de cadrele didactice ce au în mod normal ore de curs la clasele la care se organizează simularea, conform orarului unităţii şcolare.
j. în timpul probei va fi funcţional şi sistemul de supraveghere video din fiecare sală, cu respectarea procedurilor cunoscute de la examenele anterioare ( verificare funcţionare camere, verificare mediu stocare, stocare – arhivare imagini).
k. Lucrările scrise vor fi elaborate pe foi de hârtie secretizate.
l. Evaluarea lucrărilor scrise se va realiza pe bază de barem, în cel mult o săptămână de la data susţinerii probei de către o comisie formată din profesorul încadrat la clasă la disciplina respectivă şi, după caz, un cadru didactic de aceeaşi specialitate din catedră/comisie metodică.
m. Ambele note obţinute în urma evaluării sunt consemnate pe lucrările scrise, media aritmetică a acestora constituind nota finală obţinută. Nota finală acordată va fi trecută în catalog, numai în cazul disciplinelor care se studiază efectiv la clasele terminale, ca notă de evaluare curentă. Notele cu zecimale se aproximează.
n. La finalul evaluărilor fiecare unitate şcolară va realiza statistici ale rezultatelor obţinute, după fişiere standard transmise de către I.S.J. Suceava la o dată ulterioară. Rezultatele vor fi analizate în cadrul Consiliilor profesorale din şcoli şi vor fi prezentate părinţilor în cadrul lectoratelor organizate cu aceştia. Statisticile vor fi transmise către comisiile judeţene ale I.S.J. Suceava pentru evaluare naţională, respectiv bacalaureat.
o. Programul orar modificat datorită organizării simulărilor va fi recuperat pe parcursul semestrului de către fiecare unitate şcolară în parte, prin decizie proprie.
3. Recomandări:
În afara celor prezentate mai sus, recomandăm unităţilor şcolare:
a. monitorizarea constantă a programului de pregătire suplimentară a elevilor pentru disciplinele de examen şi înregistrarea acestora în condica şcolară;
b. elaborarea şi utilizarea subiectelor unice pentru teze la disciplinele de examen, la toate clasele terminale;
c. informarea constantă a părinţilor asupra organizării simulărilor şi rezultatelor elevilor la clasă/la pregătire/în urma evaluărilor realizate.
d. aplicarea măsurilor ameliorative prevăzute în programele elaborate la nivelul catedrelor în urma evaluării iniţiale;
Unităţile şcolare pot adopta orice alte măsuri punctuale cu scop remedial, în sensul eficientizării pregătirii elevilor şi organizării examenelor.